Tidsskriftet Bibliana er siden 2009 udgivet på Bibelselskabets Forlag.
Bibliana er Danmarks eneste populærvidenskabelige tidsskrift om Bibelen.
Det er skrevet af en redaktion af fagfolk, der brænder for formidling af deres viden om Bibelen og den nyeste forskning på området.

mandag den 4. oktober 2010

Redaktionsmedlem Sandra Kastfelt (billedredaktør)

Sandra Kastfelt (billedredaktør)


Cand. theol. fra Københavns universitet 1995 og sognepræst i Mariendal kirke på Frederiksberg siden 1999, desuden BA i kunsthistorie fra Københavns universitet 2000 og billedredaktør på Bibliana samme år.
Sandra Kastfelt fortæller om sig selv: ”Jeg interesserer mig levede for feltet, hvor teologi og kunst mødes både i fortid og nutid. Derfor har jeg i en årrække beskæftiget mig indgående med den danske kirkekunstdebat. Der fandt et nybrud sted op gennem 1990’erne, hvor flere og flere danske kirker fik nye udsmykninger af nogle af samtidens bedste kunstnere. 
I den forbindelse skrev jeg en række artikler om nutidig dansk kirkekunst og særligt om Arne Haugen Sørensen, Peter Brandes og Maja Lisa Engelhardt.
Se blandt andet:
Tegn og tradition. Peter Brandes’ udsmykning af Vejeå kirke i Ishøj, i: Kritisk forum for praktisk teologi ”Det figurative” nr. 76, juni 1999.
 Åbenbaret. MajaLisa Engelhardt, Tekster af Sandra Kastfelt, Hans Edvard Nørregård-Nielsen og Nils Ohrt, Museet for Religiøs Kunst, 2004.

Jeg har desuden holdt utallige foredrag om forskellige emner inden for kunst og kristendom så som Emil Noldes bibelske billeder, Arne Haugens Sørensens altertavler, Maja Lisa Engelhardts kunst, Patmos – Johannes’ ø og i Paulus’ fodspor i Tyrkiet. Jeg sætter stor pris på at formidle min faglige indsigt på en folkelig måde. 
De seneste år er jeg gået i dybden med min interesse for og kærlighed til den antikke middelhavskultur. Gennem rejser til Ægypten, Tyrkiet, Grækenland og Italien søger jeg tilbage den tidligste kristendoms rødder i arkitektur og billedkunst. Fra Roms katakomber til den byzantinske kirkekunst i Tyrkiet og Grækenland og fra de indridsede kors i de ægyptiske templer til de overdådige mosaikker i basilikaerne i Ravenna. Alt dette vidner om en levende tradition og utrolig rigdom i kristendommens billedverden.  Det er et detektivisk arbejde at dykke ned og spore vejen fra de enkle små olielamper, der er fundet med de ældste kristne motiver (f.eks. Kristus som hyrde) via gravudsmykningen i de underjordiske begravelsespladser katakomberne i Rom til det færdige og flotte kristne billedsprog, der folder sig smuk ud efter Konstantin i 300 tallet tillod den kristne tro i romerriget.
Som billedredaktør på Bibliana øser jeg af hele kunsthistoriens overflødighedshorn af bibelske billeder lige fra antikken til vore dage. Hver tid har sin karakter og de bibelske historier fortælles om og om igen men i fornyet iklædning, så Biblens tekster og fortællinger forbliver levende.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar